Saturday, February 6, 2010

go green!!!

0
Ditahun baru 2010 ni, apa yang kita nak sumbangkan kepada bumi tempat tinggal kita yang kita sayangi? Thus, i decide to save our earth by try to reduce a trash. There 3 concept here, reuse reduce and recycle. Jadi, dengan ini aku ingin mengajak kawan2 untuk turut serta. Walaupun aku tau aku tak ramai pengikut, aku tidak mengajak kawan2 lakukan ini kerana aku, lakukan lah ini untuk bumi kita, generasi kita, negara kita, malahan agama kita.
Malah kalau kawan2 kreatif dan berotak bisnes boleh buat duit dengan barang2 lama dan barang yang kita anggap sampah (aku selalu terfikir ni tapi tak kreatif...).
Tak apa kalau tak kreatif, kita masih boleh tunjukkan keprihatinan kita dengan mengurangkan sampah, sebagai contoh... aku sudah beli botol air supaya nanti tak perlu lagi beli air botol dan seterusnya menyumbang sampah. Simple tapi sangat menyumbang.


botol air ni dibeli di popular, Tesco Melaka.

beg reuse Tesco

Boleh jugak bawa beg ni bila membeli belah, bukan cuma setakat di tesco malahan kat mana2 pun boleh. Tujuan kita kan nak kurangkan sampah, kalau setakat beg plastik tesco tu berapa sangat la orang bawa balik untuk diisi semula, kan? Yang lain2 terpulang kepada kawan2 sendiri untuk mengurangkan sampah.
Asingkan sampah adalah salah satu cara yang bagus, tapi yang tak bagusnya persoalan2 seperti;
1. berapa ramai orang asingkan sampah?
2. mana nak hantar sampah yang dah diasingkan?
3. bila saya nak hantar?
4. dimana pusat kitar semula?
5. ada kah masa saya untuk ke pusat kitar semula? (saya sangat sibuk)
6. dan lain2...

Tau apa lagi kelemahannya? sedangkan aku nak cari tong sampah pun susah, apatah lagi tong sampah khas untuk kitar semula. Sebab tu lah banyak sampah aku tengok di tepi jalan, dalam pasu, dan diatas padang [waktu pergi tengok busking band, lama juga aku jalan cari tong sampah.. dan mat saleh yang nyanyi tu siap tegur sampah2 yang ditinggalkan, malu aku sebagai warga yang pengotor. ~selingan sahaja~]
Banyak benda baik apabila kita lakukan rasa sangat bangga [kalau tak rasa maknanya terpaksa]. Sebagai contoh disini, cuba kawan2 makan di Restoran makanan segera yang menyediakan perkhidmatan layan diri seperti McD dan KFC. Selepas makan, kemaskan sendiri meja dan sambil nak pergi basuh tangan, bawa la dulang tu sekali dan buang sisa dalam tong sampah. Rasanya seperti jadi warga yang bertanggung jawab. Itulah yang orang2 putih buat, seperti juga kata orang putih, 'practice makes perfect'...
Cabaran seterusnya, sejauh mana kawan2 melihat cebisan kecil sebagai satu benda yang boleh dikitar semula (aku dah rasa) dan sejauh mana pula kita sanggup melaksanakannya (aku: errr...)


No comments:

Popular Posts