Friday, November 13, 2009

peluang dan harapan

0
Aku sedikit kecewa dengan suara-suara yang cuba untuk menaikkan rasa tidak senang. Aku semakin berani melawannya, sebagai bukti aku sedang berubah sedikit demi sedikit. cuba untuk berlaku seperti biasa walaupun tanpa sokongan yang wajar. aku harap semuanya akan pulih walaupun bukan secara keseluruhannya. dan aku juga berharap kami semua dapat berkongsi rasa.

Dan masalah demi masaalah yang aku hadapi pula, memaksa aku untuk percaya yang rasa sakit dan susah yang kita hadapi itu adalah penghapus dosa-dosa kecilku. dan juga tanda sayang Tuhan terhadap aku, seperti memanggil untuk aku mendekatiNya.

"Tidak ada suatu apa pun yang menimpa seorang mukmin, walau duri sekalipun kecuali Allah menuliskannya sebagai kebaikan atau dihapusnya kesalahan."(HR. Bukhari dan Muslim)

Dari Abi Said dan Abu Hurairah r.a. bahwa Nabi SAW bersabda:
"Tidak menimpa seorang muslim dari capai, tidak pula suatu sakit, tidak pula gelisah, tidak pula sedih, tidak pula suatu penyakit, tidak pula susah, sampai pada duri yang menusuknya, kecuali Allah menghapuskan kerananya kesalahan-kesalahannya."(HR Bukhari)

Abu Hurairah r.a. berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda:
"Barangsiapa yang dikehendaki kebaikan oleh Allah, maka ia akan diberi ujian."(HR. Bukhari)

iaitu, diujinya dengan berbagai cubaan, baik itu sakit maupun selain itu kemudian Allah memberi pahala dengan jalan itu jika bersabar dan mengharapkannya.

Dari Abdullah bin Mas'ud r.a. bahwa Rasulullah SAW bersabda:
"Tidaklah dari seorang muslim yang tertimpa penyakit, sakit, atau yang semisalnya, kecuali Allah SWT meruntukkan kesalahan-kesalahannya sebagaimana gugurnya pohon akan daun-daunnya."(HR. Bukhari)

Maksudnya adalah bahwa jika sakit yang diterima teramat sangat, maka Allah SWT akan melipatgandakan baginya pahala. Kemudian ditambah kelipatgandaan itu setelahnya dan berakhir sampai terhapusnya segala kesalahan-kesalahan.

aku sedar aku bukanlah sebaik mana. tapi siapalah kita untuk menilai setiap tindakan orang lain. mungkin juga ada maksud tersirat disebalik tindakan-tindakan yang pada kita teruk itu. dan aku ambil iktibar, dulu aku juga selalu memberikan tanggapan yang negatif terhadap orang dan sekarang aku menyesal kerana sudah terkena pada batang hidung sendiri. aku harap kawan-kawan semua pun akan sedar sebelum tersentap macam aku. bila jad macam ni, susah nak betulkan. sokongan pun kurang, cuma orang yang benar-benar faham akan mengerti.

Aku harap aku akan tabah kerana bukan sekali dua aku terfikir benda-benda yang dilaknat Tuhan. Astagfirrullah, mintak simpang. semoga kita dimatikan dalam iman.

***(Buat yang sedang diuji oleh Allah dengan sakit semoga sentiasa diberi kesabaran. Semoga Allah menggugurkan dosa-dosa yang telah dilakukan. Jangan bosan untuk berusaha dan berdoa agar diberi kesembuhan. sama-samalah kita tabah menghadapi ujian)

No comments:

Popular Posts