Monday, October 12, 2009

Dan

0
Dan...
Pabila esok datang kembali
Seperti sedia kala dimana kau bisa bercanda
Dan...
Perlahan kaupun, lupakan aku
Mimpi burukmu
Dimana t'lah kutancapkan duri tajam
Kaupun menangis, menangis sedih
Maafkan aku...

Dan...
Bukan maksudku, bukan inginku
Melukaimu sadarkah kau di sini 'kupun terluka
Melupakanmu, menepikanmu
Maafkan aku

Lupakanlah/caci maki saja diriku
Bila itu bisa membuatmu kembali bersinar
Dan berpijar seperti dulu kala


aku yang kesedihan... benci aku pada diri sendiri. kenapa aku biarkan orang mempermainkan perasaan aku? kenapakah aku biarkan orang marah-marah aku, sedangkan kalau orang lain... pijak semut pun tak mati. aku yang dilahirkan dalam famili yang ramai tapi sejak aku kecil aku paling rapat dengan ayah... bila semakin membesar aku mula memberontak kerana cemburu dengan adik lelaki. Yang kemudian menjadi rapat dengan mak. Mak memang kadang-kadang marah juga, tapi bagi aku mak penuh dengan kasih sayang. walaupun aku sudah besar dan mempunyai adik beradik ramai tapi mak tetap layan kami semua dengan sabar. Masaalah kadang-kadang timbul juga tapi itukan biasa. disekolah rendah pula, aku sentiasa dilayan baik oleh kawan-kawan. tidak pernah aku ada masaalah. bila di sekolah menengah, kadang-kadang ada juga, tapi waktu itu aku masih belum sedar. aku mula sedar sejak aku masuk universiti, disitu aku mula kenal ramai orang dan bermacam-macam jenis... yang pelik dan yang jelek. termasuklah aku, seorang yang sensitif. aku mulanya tidak sedar, sehinggalah kawan-kawanku tegur. apakan daya aku untuk berubah mendadak. memang aku sensitif. aku mula teringat diwaktu aku tingkatan 3, hari itu 27 sya'ban... aku pergi dapur untuk makan malam. mak aku bersama adik aku ada di dapur, mereka kemudian cakap sesuatu kemudian ketawa. aku terasa dan terus berlari ke bilik, menangis teresak-esak. kenapa?? aku sendiri tak tahu, sudah ku bilang aku sensitif. berlanjutan merajuk aku, aku masuk asrama tanpa beritahu mak, sepanjang berpuasa aku tak makan masakan mak. kalau balik, aku beli roti untuk bekal. nasib baik waktu itu kakak-kakak dan adikku tidak memulaukan aku kerana teruknya sensitiviti aku. mujur juga kakak aku sanggup berikan aku wang saku dan bayaran asrama. sampai lah malam aidilfitri, kakak aku cakap 'tak baik wat macam tu, kesian kat mak... bukan cakap apa-apa pun hari tu'..
aku la yang jahat, sanggup aku buat macam tu dekat mak sendiri kn?? ya, dan aku menyesal sekarang... aku nak berubah, tak nak sensitif lagi, tapi, tak semudah kata...

No comments:

Popular Posts